Interim werk in HR: Leren in verschillende keukens.
Een kijkje in de loopbaan van interim HR Professional Kirsten Jonker bij Yor-in.
Een kijkje in de loopbaan van interim HR Professional Kirsten Jonker bij Yor-in.
Benieuwd hoe het is om als interim HR Professional te werken? Kirsten Jonker, 30 jaar, woont samen met haar vriend in Lent en vertelt haar verhaal. Al vier jaar is zij een vertrouwd gezicht binnen onze organisatie als HR Professional. In deze blog vertelt zij over haar loopbaan als interim HR Business Partner. Wat begon als een projectcontract bij Rabobank, groeide uit tot een volwaardige carrière in het HR-vak. Kirsten vertelt over haar ervaringen vóór en tijdens haar werk bij Yor-in en hoe zij organisaties ondersteunt en adviseert.
Kirsten groeide op in het Overijsselse Raalte, maar vertrok naar Groningen voor haar bachelor Sport, Gezondheid en Management. In het laatste jaar ontmoette ze haar vriend Nick en na het behalen van haar bachelor ging ze voor een jaar weer terug wonen in Raalte. Ze kwam erachter dat ze nog niet klaar was met leren en besloot de master Organisatiewetenschappen aan Tilburg University te volgen. Omdat ze Tilburg te ver weg vond, koos ze ervoor om op zichzelf te wonen in Nijmegen. Na haar master ruilde Kirsten haar plekje in om samen te gaan wonen met haar vriend Nick in Lent.
Toen ik afstudeerde, wist ik dat ik de HR-kant op wilde, maar met mijn master in Organisatiewetenschappen had ik nog weinig ervaring in het HR-vakgebied. Via een oude bekende leerde ik Yor-in kennen. De organisatie en haar mogelijkheden spraken me aan en na een aantal gesprekken tekende ik mijn eerste projectcontract.
Ik startte bij de Rabobank op de supportafdeling, met de verwachting dat ik na zeven maanden zou worden overgenomen. Uiteindelijk wilde de Rabobank verlengen en hoewel ik de werkzaamheden goed onder de knie had, dacht ik: hoe langer ik ervaring bij een werkgever op mijn cv heb staan, hoe beter. Dus ik ging akkoord met de verlenging. Na twaalf maanden vroeg mijn Business Manager: 'Wat vind je eigenlijk van interim werk?' En 'zou je het zien zitten om voor Yor-in als interimmer aan de slag te gaan?'. Na kort nadenken leek het me leuk om bij verschillende bedrijven in de keuken te kijken. Dus ik stemde in en tekende mijn contract als interim HR Professional bij Yor-in.
Wat ik als groot voordeel van interim werk zie, is dat je in korte tijd veel werkervaring opdoet. Daarnaast vind ik het prettig dat ik niet zelf naar opdrachten hoef te zoeken en altijd terug kan vallen op Yor-in. Mijn Business Manager Sam en Resource Manager Jasper komen met interessante opdrachten en ik ga vervolgens op gesprek bij de opdrachtgever.
Gelukkig heb ik het zelf nog niet gehad, maar het kan een nadeel zijn dat opdrachten soms kort duren. Ik wil persoonlijk een organisatie graag minimaal zes maanden leren kennen, maar soms duurt een opdracht bijvoorbeeld maar vier maanden vanwege een zwangerschapsverlof of specifiek vraagstuk. Voor mij zou dat een nadeel kunnen zijn, maar anderen ervaren het juist als voordeel omdat ze sneller kunnen doorstromen naar een nieuwe opdracht.
Als interimmer moet je zelfredzaam zijn en je goed kunnen aanpassen aan de omstandigheden binnen een organisatie. Vaak kom je terecht in situaties waar de druk hoog is, dus je moet zelfstandig kunnen werken en proactief zijn. Het is belangrijk om niet bang te zijn om in nieuwe omgevingen te komen, iemand aan te spreken of zelf beslissingen te nemen.
Wat ik erg fijn vind is dat ik met Jasper, mijn Resource Manager, echt op één lijn zit. Er is geen hiërarchie en ik kan alles met hem bespreken, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Dat zorgt ervoor dat ik eerlijk en kritisch kan zijn in onze gesprekken.
Ga in gesprek met meerdere bedrijven. Alleen zo kom je erachter of een organisatie bij je past of niet. Een gesprek is vrijblijvend en betekent niet dat je meteen vastzit aan een contract. Ook al twijfel je of het goed bij je cv aansluit, voer het gesprek. Soms worden functies anders omschreven dan ze werkelijk zijn.
Daarnaast raad ik aan om onderzoek te doen naar interim werk en te kijken of het bij je past. Zorg dat je goed voorbereid een sollicitatiegesprek ingaat, stel de juiste vragen en onderzoek of detachering bij jou past. Alleen dan kom je erachter of het iets voor jou is.
Wil jij net als Kirsten na je studie snel werkervaring opdoen als interim Professional? Wij helpen je graag en geven jouw carrière samen een vliegende start. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk direct de openstaande vacatures in een van onze vakgebieden!