Van horeca naar productieomgeving; ook in een koekjesfabriek draait het om de mensen

Blog Merba

Jarenlang was Arion van Ginneken werkzaam in de horeca- en evenementenbranche. Van grootschalige festiviteiten tot een diner voor twee in het Sprookjesbos van de Efteling. Hoewel zijn passie daar ligt, koelde het de laatste jaren af. Het werd tijd voor iets nieuws. Zijn doel: zichzelf breed oriënteren. Hij startte enkele jaren geleden als Ploegchef bij Merba, de Nederlandse marktleider in het produceren van koekjes.

Niet op zoek naar iets nieuws

Arion was niet op zoek naar een nieuwe baan toen Yor-in contact zocht voor de functie bij Merba. “Het is altijd fijn om benaderd te worden, dat streelt toch je ego. De uitnodiging was echter wel vreemd, want de functie sloot niet aan op mijn ervaring. En juist dát maakte mij nieuwsgierig. Ik vroeg mij af: hoe zijn ze bij mij terecht gekomen? En waarom ik?”

Yor-in zocht voor Merba, een bedrijf in de food- en maakindustrie, een Ploegchef. Een totaal andere functie in een totaal andere branche voor Arion. “Ik was nieuwsgierig naar de functie, want ik had er zelf nooit over nagedacht. Praten, daar stond ik wel voor open.”

“De uitnodiging maakte mij nieuwsgierig. De functie was namelijk totaal iets anders.”

Duidelijke opdracht

Yor-in is specialist in de werving binnen de food- en maakindustrie. Zodoende dat Merba de vraag om een nieuwe Ploegchef te werven bij hen neerlegde. “Ik stelde direct de vraag waarom ze mij hadden benaderd en daarop kreeg ik een open en duidelijk antwoord. Merba was op zoek naar een persoon die zich sterk richt op haar medewerkers.”

Merba zocht al een tijdje naar een nieuwe Ploegchef, maar nog niet eerder kwam een ‘evenementenman’ op gesprek. “De zoekopdracht aan Yor-in was heel duidelijk: zoek een mensen-mens type die past binnen het functieprofiel. Ik vind het nog steeds knap dat ze die vertaalslag wisten te maken.”

“Ze zochten een andere ‘soort’ Ploegchef. Iemand die meer bezig is met het proces en persoonlijke benadering, en minder met de personeelsplanning.”

Uitdaging gaf doorslag

De laatste jaren investeerde Merba veel in het automatiseren van het proces. Hierdoor veranderde er veel op de werkvloer. Ondanks dat de medewerkers werden meegenomen, vraagt het toch om een andere werkwijze. “Verandering blijft lastig en als Ploegchef moet je collega’s mee te nemen. Mede door de automatisering vertrokken er mensen, maar werden ook nieuwe collega’s aangenomen. Hoe zorg je dan dat ‘oude’ en ‘nieuwe’ collega’s goed met elkaar mengen?” Deze uitdaging wilde Arion wel aangaan.

“Ondanks de automatisering blijft Merba investeren in haar medewerkers. Een fabriek zonder mensen is niet realiseerbaar. Dat weten ze.”

Werkinhoudelijk weinig verschil

Of het nu horeca, Retail of een productieomgeving betreft; Arion merkte al snel dat er werkinhoudelijk weinig verschil zit tussen de branches. Zeker wanneer je met mensen werkt. En juist het samenwerken met mensen geeft Arion energie. “Ik vind het coachen en begeleiden van collega’s leuk. Vaak hebben collega’s meer in hun mars dan ze zelf denken, wat veelal komt door een negatief of verkeerd zelfbeeld. Daarmee ga ik graag aan de slag om zo ook talenten bloot te leggen.” Deze manier van denken past Arion sinds enkele jaren met succes toe bij Merba “We zien collega’s groeien en de samenwerking binnen en tussen de teams gaat steeds beter.”

Het ‘Efteling-beleid’

Vanzelfsprekend gaat het anders in een koekjesfabriek dan bij de Efteling. Desondanks probeert Arion een beetje van dat ‘Efteling-beleid’, waar hij jarenlang werkte, door te voeren binnen Merba. “Bij de Efteling begrijpen ze dat iedere medewerker het verschil maakt. Van een vriendelijke ‘goedemiddag’ tot aan het park onderhouden. Alles draait om de gasten een fantastische dag te bezorgen. Daar draagt iedere medewerker aan bij. Natuurlijk werkt dit anders bij Merba, maar die persoonlijke benadering zoals bij de Efteling wil ik ook hier bewerkstellen. Iedereen doet er toe, en dat mag ook gezegd worden.”

“Iedere medewerker maakt het verschil. Ook bij een koekjesfabriek.”

Kiezen voor ploegen

Arion komt uit de horeca- en evenementenbranche waarbij er weken waren dat hij maar vijf uur per nacht sliep. Dus in ploegendienst werken zag hij niet als belemmering. Arion: “Ik moest wel even in het ritme komen van een week ochtend, week middag en week nacht werken (voorwaarts roterend rooster). Die omschakeling heb ik onderschat, maar eenmaal in het ritme geeft het wel meer regelmaat.” Arion is van mening dat je bewust moet kiezen voor ploegen. “Je slaapt wanneer het leven doorgaat. Als je dit niet stoort, is werken in ploegen geen enkel probleem.”

Mensen maken het verschil

Ondertussen werkt Arion alweer enkele jaren bij Merba, waar hij het reuze naar zijn zin heeft. “Voor nu is het de perfecte baan. Mijn ervaring in coachen en begeleiden van collega’s kan ik goed kwijt. Waarbij de dankbaarheid enorm is, zeker van collega’s die ik op weg help.” Arion is duidelijk een mensen-mens en haalt zijn energie uit de kleine dingen: een gesloten persoon die zich (langzaam) opent, een collega die een stapje zet waardoor het zelfvertrouwen groeit of kleine tekenen van waardering.

“Kleine stapjes vooruit, of het openstellen van een collega. Door deze kleine dingen ga ik iedere dag met een voldaan gevoel naar huis.”

Denk altijd: dat kan ik!

“Stel je open voor alles en laat je prikkelen door nieuwsgierigheid. Ook wanneer het buiten je comfortzone ligt. Wellicht brengt het meer dan je ooit dacht.” Arion stond tenslotte ook open voor de functie bij Merba. Jammer genoeg ziet hij nog te vaak dat mensen krampachtig vasthouden aan hetgeen wat ze altijd hebben gedaan. Angst om iets anders te doen, of denken dat ze het niet kunnen. Arion: “Gewoon doen en denk altijd: dat kan ik!” En wie weet kan Yor-in je daarbij helpen.

“Stel je open voor alles. Ook wanneer het buiten je comfortzone ligt. Gewoon doen en denk altijd: dat kan ik!”

Koninklijke banketbakkerij Merba

Banketbakkerij Merba, opgericht in 1920, produceert tal van soorten koekjes die ze in heel Europa verkopen. De missie van Merba: het fabriceren van hoogwaardige koekproducten, eigentijds en modern. Dit doen zij veelal onder private label met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding door het gebruik van een modern productiepark. Deze missie heeft in de zomer van 2021 de ‘chocolade op een koekje’ gekregen: de toekenning van het predicaat ‘Koninklijk’.