Hoe je Boolean search inzet op LinkedIn

Hoe Je Een Boolean Search Inzet Op Linkedin

Een Boolean search kun je gebruiken om een bepaald zoekresultaat te genereren. Hoe meer gerichte termen je gebruikt, hoe groter de kans is dat je een geschikte kandidaat vindt. Via het SocialTalent programma volg ik een training tot Black Belt Ninja. In de training komen verschillende recruitmentonderwerpen aan bod. Een van die onderwerpen is Boolean search. In de training leer je hoe je een Boolean search opbouwt en hoe je die toepast op LinkedIn. Wat we hebben geleerd, vertellen we hieronder.

De basis van een Boolean search

Om jouw Boolean search samen te stellen, combineer je keywords met operators in een Boolean string. De string is jouw zoekopdracht. Met behulp van een Boolean string geef je de zoekmachine meer informatie waar je naar op zoekt bent. Zo kun je sneller en gerichter kandidaten zoeken.

Keywords

Keywords zijn zoektermen. Hierin geef je aan welke vaardigheden, kennis en begrippen je wel, of juist niet, terug wil zien in een profiel. Daarnaast kun je jouw zoekopdracht specificeren door te filteren op onder andere ervaring, locatie en opleiding. Voordat je start met zoeken, vraag je jezelf af wat je terug wilt zien in een kandidaat. Vaak haal je de keywords uit een vacaturetekst en vul je deze aan met de informatie die je krijgt van de Hiring Manager.

Operators

Binnen jouw zoekopdracht maak je gebruik van de volgende operators: AND, OR en NOT. Via die operators kun je combinaties maken van verschillende keywords of keywords uitsluiten. Iedere operator heeft een andere werking. Wanneer je ‘AND’ gebruikt ben je op zoek naar beide keywords. Gebruik je ‘OR’ dan wil je in ieder geval één van de twee ingegeven keywords terugzien. Voer je ‘NOT’ in, dan sluit je die keywords uit in de zoekopdracht.

Hoe bouw je een Boolean string op?

Als je voor jezelf helder hebt welke keywords belangrijk zijn, ga je op zoek naar synoniemen. Dit hoef je niet allemaal zelf te bedenken, websites als synoniemen.net en ensyns.nl kunnen je hierbij helpen. Door synoniemen te gebruiken is de kans groter dat je meerdere geschikte kandidaten vindt.

Stel je gaat op zoek naar een Recruiter en gebruikt enkel die zoekterm. Dan sluit je veel (geschikte) kandidaten uit. Door een synoniem als ‘Talent Acquisition Specialist’ toe te voegen, verbreed je jouw zoekopdracht. Je kiest in dit geval voor OR, omdat beide functies voldoen. Wanneer je synoniemen gebruikt is het verstandig om deze tussen haakjes te zetten. Op die manier geef je aan dat de zoektermen binnen de haakjes, bij dezelfde groep horen. Bijvoorbeeld omdat het beide functietitels zijn. Tot slot, zet functietitels die bestaan uit meer dan één woord tussen aanhalingstekens. Voor onze zoekopdracht wordt dat dus “Talent Acquisition Specialist”. De aanhalingstekens zorgen ervoor dat de zoekfunctie de woorden Talent, Acquisition en Specialist niet als drie losse termen, maar als één term ziet.

Het eerste gedeelte van jouw Boolean string ziet er nu zo uit: (“Recruiter” OR “Talent Acquisition Specialist”). De zoekopdracht kun je aanvullen met relevante keywords, zoals een certificaat “Black Belt Ninja”. Wanneer dit certificaat een vereiste is voor de functie, zet je dit keyword vooraan. De zoekterm wordt: “Black Belt Ninja” AND (“Recruiter” OR “Talent Acquisition Specialist”).

Is jouw Boolean string compleet? Voeg deze dan toe in de zoekbalk van jouw LinkedIn Recruiter Seat.

Teveel resultaten

Wat doe je wanneer er via jouw Boolean search op LinkedIn 1.500 kandidaten verschijnen? Dan pas je jouw Boolean string aan. De zoekopdracht is waarschijnlijk te algemeen. Zelf vind ik een zoekopdracht goed, wanneer deze tussen de 100 tot 200 kandidaten laat zien. Soms moet je hier wat langer mee oefenen, maar je krijgt het vanzelf onder de knie!