Een betrouwbare levering bestaat uit het overdragen van de juiste aantallen, op het juiste moment en volgens de gemaakte afspraken. De wensen en verwachtingen van de klant bepalen aan welke eisen een product dient te voldoen. Als producent of leverancier ligt die verantwoordelijkheid bij jou. Om dat goed te organiseren ben je gebaat bij een goede samenwerking tussen onder andere supply chain en quality. Hoe je dit in de praktijk organiseert? Dat lichten we toe aan de hand van een praktijkvoorbeeld in onze nieuwste whitepaper leverbetrouwbaarheid. Ter introductie van de paper schreven we een korte introductie. Die vind je hieronder, de whitepaper download je onderaan deze pagina.
Van grondstof tot eindproduct
Het creëren van een goed product draait om samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen een fabriek. Waar Supply Chain verantwoordelijkheid draagt voor onder andere planningen, transport en voorraden, zorgt Quality ervoor dat de productkwaliteit hoog blijft en documenten kloppen. Met zoveel schakels binnen een productieproces kan er ook veel misgaan. Door goed samen te werken verklein je de kans op fouten. In een voorbeeld lichten we toe hoe je dat doet.
“Een productiebedrijf moet niet alleen goed zijn in het maken van kilo’s of stuks, maar ook in het maken van goede kilo’s en goede stuks.”
Check, check, dubbelcheck
Om ervoor te zorgen dat je fouten tijdig opspoort, maak je gebruik van tussentijdse controles aan de lijn. Dat begint bij de toelevering van grondstoffen en het checken van de leverbetrouwbaarheid bij jouw leveranciers. Vervolgens vinden er verschillende checks aan de lijn plaats en een eindcontrole. Wanneer alles klopt, dan zou het product kwalitatief de deur uit kunnen. Toch blijkt in de praktijk dat er aan het einde van de lijn nog weleens afwijkingen voorkomen. In een praktijkvoorbeeld neemt onze Quality Specialist Lara van Wijnberg je hierin mee.