Piekbelasting: 4 voorbeelden uit de praktijk

Piekbelasting

Piekbelasting ontstaat doordat er grote druk op het productieproces komt te liggen. Een (on)verwachte toename van de vraag leidt tot een (tijdelijke) stijging van de productie, met als gevolg een (tijdelijk) hogere werkdruk. De vraag hangt af van bijvoorbeeld het weer, feestdagen, het seizoen en trends in de markt. In sommige gevallen kun je deze piekbelasting voorspellen. In andere gevallen word je hierdoor verrast. Voor veel van onze interimmers is piekbelasting geen onbekende. Welke piekperiodes zij tegenkwamen in hun opdrachten, en hoe zij hierop inspeelden, komen hieronder aan bod in vier praktijkvoorbeelden.

Nieuwjaar op de brillenmarkt

De productie van brillen vind je met name in China. Rondom het Chinese nieuwjaar sluiten de Chinese fabrieken hun deuren. Gedurende een aantal maanden staat de productie stil. De periode na het Chinees nieuwjaar is de productie eveneens lager dan normaal. Dat komt doordat mensen niet meer terugkeren naar de fabrieken. Daarom is het belangrijk om op tijd een voorraad op te bouwen en tijdig een alternatief te zoeken (en vinden) om deze ‘dip’ op te vangen.

Slagroom en karnemelk als favoriet

Vanuit de historische data bleek dat mensen rondom Pasen ontzettend veel slagroom eten. Met behulp van de data voorspelde het zuivelbedrijf deze piek en konden ze de planning daarop aanpassen. Een tweede opvallende zuivelpiek kwam in de data naar voren in de eerste warme dagen van het jaar. Op sommige plekken in het land werd er dan meer karnemelk gedronken dan normaal. Door het weerbericht in de gaten te houden schakelde het bedrijf bij warm weer snel in het aantal te produceren liter karnemelk.

Nieuwe seizoenen

Aan het begin van het bloeiseizoen neemt de vraag naar hooikoortspillen structureel toe. Als je dit weet, dan kun je daarop je planning aanpassen. Dat geldt ook voor zonnebrandcrème. Afhankelijk van het weer kopen mensen meer zonnebrand. Aangezien dit een houdbaar product is, is het belangrijk dat je de weersverwachting en de voorraad goed in de gaten houdt.

Zaden en oogsten

In de zadenindustrie komt het zaaiseizoen ieder jaar terug. Binnen de deadline van twee weken zorg je ervoor dat alles in de grond zit mét de behandeling volgens klantwensen. Als Planner kun je hier op inspelen, als je maar een goede voorbereiding treft.