SHE Specialist

Geven onverwachte situaties direct een grote druk op het huidige team? Zijn binnenkomende taken lastig te verdelen? En stapelen verbeterprojecten zich op? Dan biedt een nieuwe collega wellicht de oplossing. De scheidslijn tussen een interimmer en een collega in vaste dienst lijkt soms wat onduidelijk. Beide oplossingen bieden veel voordelen, in dit artikel geven we de vier grootste voordelen voor het aannemen van een nieuwe collega.

1. Frisse blik

Een nieuwe collega neemt nieuwe inzichten mee die hij of zij opdeed in eerdere werkervaringen of tijdens de studie. Daarnaast start iemand in een nieuwe rol of bij een nieuwe organisatie. Zo kan iemand een probleem of stroef proces vanuit een andere invalshoek bekijken en verfrissende inzichten geven.

2. Duurzame relatie

Een nieuwe medewerker neem je aan met de intentie om een lange termijn samenwerking aan te gaan. Een eenmaal ingewerkte kracht die de mensen en processen kent, kan sneller schakelen. Teruggerekend in de kosten krijg je er op die manier een efficiënte kracht bij.

Een nieuw teamlid betekent ook een verandering in de groepsdynamiek. Het is dan ook belangrijk dat die persoon goed in het team past. En wellicht iets toevoegt waar het team baat bij heeft. Is het bijvoorbeeld belangrijk dat iemand leiderschapskwaliteiten bezit? Of dat hij of zij een teamspeler is? Dit zijn geen vanzelfsprekende zaken. Een andere set van deze sociale vaardigheden kan ervoor zorgen dat zelfs de meest bekwame Quality professional voor jouw team of organisatie niet van toegevoegde waarde is.

3. Wederzijdse investering in kennis en ontwikkeling

Na het volbrengen van een opdracht of project vertrekt een interimmer. Daarmee neemt die persoon zijn of haar kennis en ervaring weer mee. Tijdens zijn of haar opdracht probeert een interimmer zoveel mogelijk kennis over te dragen. Voor het verlichten van de werkdruk tijdens piekperiodes, of voor het opzetten en uitvoeren van tijdelijke projecten, is een interimmer een goede oplossing. Wanneer je voor de lange termijn kennis en capaciteit wil toevoegen aan een team kies je voor een vaste medewerker. Door op het juiste moment, de juiste mensen aan te trekken kun je als team en organisatie groeien. Daarnaast kun je in een nieuwe collega gericht investeren in coaching, cursussen en zelfs opleidingen. Met die ontwikkelende kennis vergroot je het kennisniveau binnen het team op de lange termijn.

4. Kosten

Het inhuren van externe adviseurs of consultants kost geld. Ter invulling van ziekte- of zwangerschapsverlof, of om piekbelasting het hoofd te bieden, kan een tijdelijke kracht heel voordelig zijn. Op de lange termijn ben je hier niet altijd mee geholpen. Een tijdelijke kracht verandert dan in een kostenpost. Iemand in dienst nemen voor de lange termijn is dan vaak voordeliger.