Geven onverwachte situaties direct een grote druk op het huidige team? Zijn binnenkomende taken lastig te verdelen? En stapelen verbeterprojecten zich op? Dan biedt een nieuwe collega wellicht de oplossing. De scheidslijn tussen een interimmer en een collega in vaste dienst lijkt soms wat onduidelijk. Beide oplossingen bieden tenslotte veel voordelen. In dit artikel geven we de vier grootste voordelen voor het aannemen van een nieuwe collega.
1. Frisse blik
Een nieuwe collega neemt nieuwe inzichten mee die hij of zij opdeed in eerdere werkervaringen of tijdens de studie. Daarnaast start iemand in een nieuwe rol of bij een nieuwe organisatie. Zo kan iemand een probleem of stroef proces vanuit een andere invalshoek bekijken en verfrissende inzichten geven.
2. Duurzame relatie
Een nieuwe medewerker neem je aan met de intentie om een lange termijn samenwerking aan te gaan. Een eenmaal ingewerkte kracht die de mensen en processen kent, kan sneller schakelen. Teruggerekend in de kosten krijg je er op die manier een efficiënte kracht bij.
Groepsdynamiek
Een nieuw teamlid betekent ook een verandering in de groepsdynamiek. Het is dan ook belangrijk dat die persoon goed in het team past en wellicht iets toevoegt waar het team baat bij heeft. Is het bijvoorbeeld belangrijk dat iemand leiderschapskwaliteiten bezit? Of dat hij of zij een teamspeler is? Dit zijn geen vanzelfsprekende zaken. Een andere set van deze sociale vaardigheden kan ervoor zorgen dat zelfs de meest bekwame Quality professional voor jouw team of organisatie niet van toegevoegde waarde is.
3. Wederzijdse investering in kennis en ontwikkeling
Na het volbrengen van een opdracht of project vertrekt een interimmer. Daarmee neemt die persoon zijn of haar kennis en ervaring weer mee. Tijdens zijn of haar opdracht probeert een interimmer zoveel mogelijk kennis over te dragen. Voor het verlichten van de werkdruk tijdens piekperiodes, of voor het opzetten en uitvoeren van tijdelijke projecten, is een interimmer een goede oplossing.
Vergroten kennis binnen het team
Wanneer je voor de lange termijn kennis en capaciteit wil toevoegen aan een team kies je voor een vaste medewerker. Door op het juiste moment de juiste mensen aan te trekken, kun je als team en organisatie groeien. Daarnaast kun je in een nieuwe collega gericht investeren in coaching, cursussen en zelfs opleidingen. Met die ontwikkelende kennis vergroot je het kennisniveau binnen het team op de lange termijn.
4. Kosten
Het inhuren van externe adviseurs of consultants kost geld. Ter invulling van ziekte- of zwangerschapsverlof of om piekbelasting het hoofd te bieden, kan een tijdelijke kracht heel voordelig zijn. Op de lange termijn ben je hier niet altijd mee geholpen. Een tijdelijke kracht verandert dan in een kostenpost. Iemand in dienst nemen voor de lange termijn is dan vaak voordeliger.
Hoe nu verder?
In de zoektocht naar die nieuwe collega houd je met veel dingen rekening. In de eerste instantie kijk je of iemand aan de functie-eisen voldoet en de juiste kennis meebrengt. Toch is het aannemen van een nieuw teamlid veel meer dan dat. Voor een goede landing en om samen écht vooruit te komen, is het belangrijk dat iemand binnen het team past. Mocht je daar de nodige hulp bij kunnen gebruiken? Over hoe wij jou op weg kunnen helpen, vind je hier wat meer informatie. Schroom ook niet om een koffiemoment in te plannen. Onze Business Managers Roy Rutten en Eline Litjens gaan graag met je in gesprek!